نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2080
-
الف
+

تاکید رئیس افغان فلم بر همکاری مشترک فرهنگی ایران و افغانستان

«صحرا کریمی» رئیس افغان فلم در درمراسم «رویداد فرهنگی افغانستان» در خصوص اشتراکات فرهنگی  ایران و افغانستان سخن گفت.

به گزارش آی فیلم 2 ،«صحرا کریمی» رئیس افغان فلم درمراسم «رویداد فرهنگی افغانستان» که عصر روز پنج‌شنبه 11 جدی(دی) در «تهران» برگزار شد، در خصوص اشتراکات فرهنگی  ایران و افغانستان سخن گفت.

در این برنامه شخصیت های علمی، فرهنگی و سیاسی ایران و افغانستان ازجمله دست اندرکاران افغان فلم، معاون بخش فرهنگی سفارت افغانستان و... حضور داشتند ودرپیوند با ضرورت همکاری های فرهنگی بین 2 کشور به ایراد سخنانی پرداختند.

بانو کریمی در بخشی از این مراسم عنوان کرد :زمانی که بعد از خاتمه جنگ به کشورم بازگشتم گمان می کردیم  که آمریکا و خارجی ها برای کشور ما ثوابی انجام می دهند اما آنچه که در واقعیت رخ داد باعث سر خوردگی ما شد ، بیگانه بیگانه  است اما مردم ایران به واسطه اشتراکات تاریخی، فرهنگی و زبانی که با هم داریم با ما بیگانه نیستید.

وی ضمن قدردانی از عوامل و برگزار کنندگان رویداد فرهنگی افغانستان اظهار کرد: از شما می خواهم که به ما به چشم همکار یک رفیق و همسایه ای که دارای پتانسیل های مناسبی برای همکاری دارد نگاه کنید.

رئیس افغان فلم ادامه داد: ایران و افغانستان دارای ریشه و تاریخ مشترکی هستند و اکنون زمان آن رسیده است که فراتر از یک مهاجر به ما نگاه داشته باشید.

رئیس افغان فلم افزود: نسل پدر و مادرهای ما که تصمیم به مهاجرت و ترک وطن گرفتند عده ای به علت نزدیکی و اشتراکات زبانی ،مدهبی و فرهنگی کشور ایران را برای پناهندگی برگزیدند.

بانو کریمی گفت :من که در ایران متولد شده ام اینجا زادگاه من است و نمی توانم آن را از خود دور کنم.

صحرا کریمی، رییس جدید افغان فلم متولد ٣١ ثور(اردیبهشت) ۱۳۶۲ در تهران ایران است. او یکی از زنان تاثیر‌گذار امروز جامعه افغانستان است. صحرا اولین بار با بازی در فلم «دختران خورشید»، به کارگردانی «مریم شهریار» و «خواب سفید»، به کارگردانی «حمید جبلی» در ایران پا به عرصه سینما گذاشت.

بانو کریمی پس از بازی در این 2 فلم، تحصیلات آکادمیک خود را در رشته سینما در پراگ به پایان رساند.

آثار این کارگردان جوان افغان در بیش از ١۵٠ جشنواره بین‌المللی فلم به نمایش درآمده است؛ فلم مستند «زنان افغان پشت فرمان رانندگی» او توانست ١٨ جایزه بین‌المللی، ازجمله جایزه بهترین فلم مستند سال ٢٠١٠ اسلواکی را کسب کند و از تلویزیون آرته فرانسه پخش شود.

هم‌چنین فلم بلند داستانی او به نام «نسیمه؛ خاطرات روزانه دختری مهاجر» در سال ٢٠١٠ توانست جایزه «گراند پریکس کداک» را کسب کند. این فلم پیش‌تر کاندیدای کسب اسکار دانشجویی نیز شده بود. 

وی همچنین فلم سینمایی «حوا، مریم، عایشه» را کارگردانی کرده است که در جشنواره های مختلف جهانی جواز بسیار را کسب کرده است.

در پیوند با این خبر بخوانید :

برگزاری یک مراسم فرهنگی در قلب «تهران» با هدف افزایش همکاری فرهنگی ایران و افغانستان

«حسام الدین سراج»: موسیقی پیام آور صلح، مهر و دوستی بین انسان ها بوده است

«صحرا کریمی»: بازار فلم مشترک بین ایران و افغانستان راه اندازی می شود

مصاحبه اختصاصی آی فیلم 2 با «سمیه مروتی» دبیر اجرایی «رویداد فرهنگی افغانستان»

 م ا

نظر شما
ارسال نظر